battery
تکنولوژی و کالای دیجیتال

علت داغ شدن گوشی موبایل (راه حل برای خنک شدن گوشی)

  • سپتا
  • 08 خرداد 1402
  • 1157 مشاهده

دلایل داغ شدن باتری گوشی و راه حل رفع آن                                            

داغ شدن گوشی یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی است که برای کاربران رخ می‌دهد. ضمن اینکه این مشکل می‌تواند رفته‌رفته باعث بروز مشکلات جدی‌تر بعدی شود که حتی از کار افتادن دستگاه را در پی دارد. در این مطلب می‌خواهیم درباره علت داغ شدن گوشی، به ویژه داغ شدن باتری و روش‌های خنک کردن آن صحبت کنیم. با ما در ایمالز همراه باشید.

یکی از مشکلات مهمی که می‌تواند به طور جدی باعث کاهش عمر مفید گوشی شود، داغ شدن آن است. این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و در بیشتر مواقع دلیل آن به داغ شدن باتری برمی‌گردد. البته سخت‌افزارهای دیگر چون پردازنده هم به دلیل گرمای زیاد داغ می‌شوند و این موضوع حتی می‌تواند باعث خرابی نمایشگر یا خود دستگاه شود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در این مطلب سراغ دلیل داغ شدن گوشی برویم و این موضوع را بررسی کنیم.

 

علت داغ شدن باتری گوشی چیست؟

دلیل داغ شدن گوشی می‌تواند در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد. البته در بسیاری از این موارد مشکل اصلی مربوط به مشکلات سخت‌افزاری است و گاهی هم مشکلات نرم‌افزاری موثر هستند. در ادامه علت داغ شدن گوشی ها مختلف به ویژه علت داغ شدن باتری گوشی آیفون و علت داغ شدن باتری گوشی شیائومی و سامسونگ را بررسی می‌کنیم.

                                                                         عکس-دوم-1

قرار گرفتن گوشی در هوای گرم

بله! همین مورد ساده می‌تواند یک دلیل داغ شدن گوشی باشد. در شرایط هوای گرم اگر گوشی در فضای بسته یا جایی باشد که دمای هوا بالاست، خیلی سریع باید منتظر داغ شدن دستگاه باشید. ضمن اینکه قرار دادن گوشی داخل خودرو یا جایی که در معرض گرمای تولید شده باشد، می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

 

گرمای پردازنده گوشی

برخی از مدل‌های پردازنده نسبت به نمونه‌های دیگر گرمای بیشتری تولید می‌کنند و می‌توان این موضوع را علت داغ شدن گوشی دانست. البته به طور کلی کمپانی‌های سازنده تلاش می‌کنند تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، تراشه‌هایی بسازند که مصرف کمتری دارند و گرمای کمتری هم تولید می‌کنند. اما همچنان در برخی مدل‌ها شاهد تولید گرمای بیش از اندازه هستیم.

 

شارژ شدن زیاد گوشی

یک علت داغ شدن باتری گوشی که باعث داغ شدن کل دستگاه می‌شود، ماندن طولانی مدت گوشی در حالت شارژ است. باید حواستان باشد وقتی دستگاه به اندازه لازم شارژ شد، بلافاصله آن را از برق خارج کنید؛ چرا که شارژ زیاد باعث تولید گرمای زیاد و در نهایت داغ شدن گوشی می‌شود.

 

اجرای بازی‌های سنگین

برخی بازی‌های موبایل به دلایل گرافیک بالا نیاز به منابع زیاد و سخت‌افزار قوی دارند که همین مسئله باعث می‌شود تا گرمای زیادی تولید شود. به همین دلیل وقتی روی نمایشگر یا بخش‌هایی از پشت دستگاه را لمس کنید، متوجه این گرمای زیاد خواهید شد.

 

مصرف زیاد منابع سخت‌افزاری

یک علت مهم برای داغ شدن گوشی این است که خیلی از کاربران دوست دارند تعداد زیادی اپلیکیشن و بازی نصب کنند. به همین دلیل علاوه‌بر اشغال فضای زیاد و سنگین شدن دستگاه، برخی از آنها همیشه در پس‌زمینه مشغول فعالیت هستند و همین موضوع باعث افزایش گرمای تولید شده می‌شود.

                                                                            عکس-سوم-1

استفاده طولانی از شبکه‌های ارتباطی

استفاده زیاد و طولانی‌مدت از اینترنت سیم‌کارت، شبکه WiFi و بلوتوث می‌تواند دلیل داغ شدن گوشی باشد. این موارد باعث می‌شود تا به تراشه دستگاه و سخت‌افزاری فشار زیادی وارد شود و در نتیجه شاهد تولید گرمای زیاد باشیم.

 

باتری خراب

همان‌طور که اشاره کردیم داغ شدن باتری گوشی یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن دستگاه است. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌خورد که باتری دستگاه شما خراب باشد و بیش از اندازه داغ شود. مواردی چون باد کردن، نمایش اشتباه مقدار شارژ یا زود خالی شدن از دلایل خرابی باتری هستند.

 

قاب نامناسب گوشی

با اینکه بسیاری از کاربران برای محافظت از گوشی خودشان از گارد و قاب محافظ استفاده می‌کنند، ولی توجه نکردن به یک نکته ساده می‌تواند علت داغ شدن گوشی باشد. هنگام خرید قاب، حواستان باشد که حتما گارد انتخاب شده شرایط گردش هوا و رسیدن آن به بدنه دستگاه را داشته باشد.

 

ویروسی شدن گوشی

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند به سیستم عامل مجهز هستند، در نتیجه احتمال آلوده و ویروسی شدن آنها دور از ذهن نیست. برخی از بدافزارها و ویروس‌ها، روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی دارند و همین می‌تواند یک دلیل داغ شدن گوشی باشد.

بعد از بررسی دلایل کلی داغ شدن باتری گوشی که باعث داغ شدن دستگاه هم می‌شود، در ادامه به صورت جداگانه به علت داغ شدن باتری گوشی آیفون و علت داغ شدن باتری گوشی شیائومی و سامسونگ می‌پردازیم:

 

علت داغ شدن باتری گوشی آیفون

در مورد گوشی‌های آیفون به دلیل امنیت خوب سیستم عامل iOS، تقریبا موارد نرم‌افزاری جز بازی کردن و برنامه‌های سنگین، تاثیری روی داغ شدن باتری دستگاه ندارند. به همین دلیل بیشترین موارد شامل مشکلاتی است که در ادامه آنها را می‌بینید:

  • خرابی باتری آیفون
  • حجم بالای دانلود یا آپلود
  • روشنایی زیاد صفحه
  • استفاده همزمان از وای‌فای، بلوتوث، GPS و…
  • استفاده از شارژر تقلبی

 

                                                                              عکس-چهارم-1

علت داغ شدن باتری گوشی شیائومی و سامسونگ

به دلایل مختلف احتمال داغ شدن باتری گوشی‌های اندرویدی بیشتر است. دلایل این مشکل تقریبا بین همه مدل‌ها یکسان است، اما چون بخش زیادی از بازار در اختیار گوشی‌های سامسونگ و شیائومی است، در ادامه علت داغ شدن باتری گوشی های این دو برند را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده زیاد برخی اپلیکیشن‌‌ها از پردازنده و منابع سخت‌افزاری
  • روشنایی زیاد صفحه نمایش
  • استفاده زیاد از اینترنت گوشی
  • نصب و اجرای بازی‌های سنگین
  • ویروسی شدن گوشی
  • باتری خراب
  • استفاده از شارژر تقلبی
  • داغ شدن برخی پردازنده‌ها

 

روش های خنک کردن باتری گوشی

بدون شک روش‌های مختلفی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی وجود دارد. اما مهم‌ترین کار این است که از بروز این مشکل پیشگیری کنید و در واقع کارهایی که دلیل داغ شدن گوشی هستند و در این مطلب به آنها اشاره کردیم؛ انجام ندهید.

اما به طور کلی اگر در لحظه می‌خواهید باتری گوشی را خنک کنید، مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید شامل این موارد است:

  • جدا کردن شارژر
  • خارج کردن گوشی از قاب یا گارد محافظ
  • خروج گوشی از محیط بسته یا نور مسقیم خورشید
  • استفاده از باد کولر یا پنکه
  • کم کردن روشنایی صفحه
  • نصب آنتی‌ویروس
  • پاک کردن یا غیرفعال کردن بازی‌ها و برنامه‌های سنگین
  • خاموش کردن بلوتوث، وا‌ی‌فای، GPS و...
  • خاموش کردن گوشی
  • استفاده از حالت Power Saver باتری

 

جمع‌بندی

علت داغ شدن گوشی می‌تواند به عوامل متنوعی بستگی داشته باشد. ضمن اینکه موضوع حتی بین گوشی‌های آیفون با اندروید، یا بین گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار یک برند هم ممکن است متفاوت باشد. اما در نهایت یکی از مشکلات آزاردهنده برای کاربران است که در صورت تداوم می‌تواند باعث آسیب جدی دستگاه شود.

به همین دلیل در این مطلب انواع دلیل داغ شدن گوشی را بررسی کردیم که بخش عمده آن به داغ شدن باتری برمی‌گردد. شما چه دلیل دیگری برای این موضوع می‌شناسید که ما به آن اشاره نکردیم؟

وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.