خواص زیره سبز

با خواص زیره سبز بیشتر آشنا شوید

مقدمه

زیره ادویه ای است که از دانه های گیاه Cumin cyminum تهیه می شود.در بسیاری از غذاها از زیره استفاده می شود ، به ویژه غذاهای مناطق بومی آن در مدیترانه و جنوب غربی آسیا.خواص زیره سبز بسیار زیاد می باشد.زیره عطر و طعم خاص خود را به چیلی ، راما و انواع ادویه کاری های هندی می بخشد. عطر و طعم آن خاکی ، مغزدار ، تند و گرم توصیف شده است.علاوه بر این ، از مدتها قبل در طب سنتی از زیره استفاده می شده است.مطالعات مدرن برخی از فواید سلامتی را که در طب سنتی آمده است، تایید می کند: از جمله ترویج هضم غذا و کاهش عفونت های ناشی از غذا.

تحقیقات همچنین برخی از مزایای جدید را نشان داده است ، مانند کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون و کلسترول.

مزاج زیره سبز

طبع زیره گرم و خشک است.

در این مقاله 9 خواص زیره سبز بر اساس شواهد بررسی می شود.

1. هضم غذا را تقویت می کند

رایج ترین کاربرد سنتی زیره برای سؤهاضمه است.در حقیقت ، تحقیقات مدرن تأیید کرده است که زیره سبز ممکن است به هضم طبیعی کمک کند.به عنوان مثال ، ممکن است فعالیت آنزیم های گوارشی را افزایش داده و به طور بالقوه هضم را تسریع کند.زیره همچنین باعث آزاد شدن صفرا از کبد می شود. صفرا به هضم چربی ها و برخی مواد مغذی در روده کمک می کند.

در یک مطالعه ، 57 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) علائم بهبود یافته را پس از مصرف زیره غلیظ به مدت دو هفته گزارش کردندزیره سبز با افزایش فعالیت پروتئین های گوارشی به هضم غذا کمک می کند. همچنین ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد.

2. زیره سبز سرشار از آهن است

دانه های زیره به طور طبیعی غنی از آهن هستند. یک قاشق چای خوری زیره آسیاب شده حاوی 1.4 میلی گرم آهن یا 5/17 درصد RDI برای بزرگسالان است.کمبود آهن یکی از رایج ترین کمبودهای مواد مغذی است که تا 20٪ از جمعیت جهان و از هر 1000 نفر 10 نفر در ثروتمندترین کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد.به طور خاص ، کودکان برای حمایت از رشد به آهن و زنان جوان برای جایگزینی خون از دست رفته در دوران قاعدگی به آهن نیاز دارند.

غذاهای کمی به اندازه زیره چگال آهن هستند. این باعث می شود که این منبع خوبی برای آهن باشد ، حتی اگر به مقدار کمی به عنوان چاشنی استفاده شود.

زیره سبز
با مصرف زیره سبز می توان کمبود آهن را در بدن جبران کرد.

3. حاوی ترکیبات گیاهی مفید است

زیره حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی است که با مزایای بالقوه سلامتی از جمله ترپن ها ، فنل ها ، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها مرتبط هستند.چندین مورد از آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند ، که مواد شیمیایی هستند که باعث آسیب رساندن به رادیکال های آزاد به بدن می شوند.رادیکالهای آزاد اساساً الکترونهای تنها هستند. الکترون ها جفت بودن را دوست دارند و وقتی از هم جدا می شوند ناپایدار می شوند.

اکسیداسیون اسیدهای چرب در رگ های شما منجر به گرفتگی عروق و بیماری های قلبی می شود. اکسیداسیون همچنین منجر به التهاب در دیابت می شود و اکسیداسیون DNA می تواند به سرطان کمک کند.آنتی اکسیدان هایی مانند زیره ، الکترون را به یک الکترون رادیکال آزاد تنها می بخشد و آن را پایدارتر می کند.آنتی اکسیدان های زیره احتمالاً برخی از مزایای آن را برای سلامتی توضیح می دهد.این مزیت جزو خواص زیره سبز است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

4. ممکن است به دیابت کمک کند

برخی از اجزای زیره سبز نوعی کمک به درمان دیابت را نشان داده اند.یک مطالعه بالینی نشان داد که مکمل زیره غلیظ باعث بهبود شاخص های اولیه دیابت در افراد دارای اضافه وزن در مقایسه با دارونما می شود.زیره همچنین حاوی اجزایی است که با برخی از اثرات طولانی مدت دیابت مقابله می کند.

وقتی سطح قند خون برای مدت طولانی زیاد باشد ، به طور خود به خود در جریان خون تولید می شود. زیرا در دیابت نیز وجود دارد. سن پیری هنگامی ایجاد می شود که قندها به پروتئین ها متصل شوند و عملکرد طبیعی آنها را مختل کنند.سنین بالا احتمالاً باعث آسیب به چشم ، کلیه ، اعصاب و رگهای خونی کوچک در دیابت می شود.

زیره سبز حاوی چندین مؤلفه است که حداقل در مطالعات آزمایش ، سن پیری را کاهش می دهد.در حالی که این مطالعات اثرات مکمل های زیره غلیظ را آزمایش می کردند ، استفاده معمول از زیره به عنوان چاشنی ممکن است به کنترل قند خون در دیابت کمک کند.هنوز مشخص نیست که مسئول این اثرات چیست ، یا چه مقدار زیره برای ایجاد فواید لازم است.

5- ممکن است کلسترول خون را بهبود بخشد

زیره همچنین در مطالعات بالینی کلسترول خون را بهبود بخشیده است.در یک مطالعه ، 75 میلی گرم زیره دو بار در روز به مدت هشت هفته مصرف تری گلیسیرید خون ناسالم را کاهش داد.در مطالعه دیگری ، سطح کلسترول LDL اکسید شده “بد” در بیمارانی که بیش از یک ماه و نیم از عصاره زیره استفاده می کردند ، تقریباً 10 درصد کاهش یافت.

یک مطالعه بر روی 88 زن بررسی کرد که آیا زیره روی کلسترول HDL “خوب” تأثیر می گذارد. کسانی که 3 گرم زیره با ماست دو بار در روز به مدت سه ماه مصرف می کردند ، سطح HDL بالاتری نسبت به افرادی که ماست بدون آن می خوردند.مشخص نیست که آیا زیره سبز به عنوان چاشنی در رژیم غذایی دارای مزایای کلسترول خون مشابه مکمل های استفاده شده در این مطالعات است.همچنین ، همه مطالعات در مورد این اثر اتفاق نظر ندارند. یک مطالعه نشان داد که هیچ تغییری در کلسترول خون در شرکت کنندگانی که از مکمل زیره سبز استفاده می کردند

6. زیره سبز باعث کاهش وزن و کاهش چربی می شود

مکمل های زیره غلیظ در چند مطالعه بالینی به کاهش وزن کمک کرده اند.یک مطالعه بر روی 88 زن دارای اضافه وزن نشان داد که ماست حاوی 3 گرم زیره باعث کاهش وزن می شود ، در مقایسه با ماست بدون آن.مطالعه دیگر نشان داد که شرکت کنندگانی که هر روز 75 میلی گرم مکمل زیره مصرف می کردند ، 3 پوند (1.4 کیلوگرم) بیشتر از کسانی که دارونما مصرف کردند از دست دادند.

سومین مطالعه بالینی اثرات مکمل زیره غلیظ در 78 زن و مرد بزرگسال را بررسی کرد. کسانی که این مکمل را مصرف کردند بیش از هشت هفته 2.2 پوند (1 کیلوگرم) بیشتر از کسانی که این مکمل را مصرف نکردند از دست دادند. مصرف برخی میوه ها نیز به کاهش وزن کمک می کند؛ برای آشنا شدن با آنها این مقاله را بخوانید.

زیره سبز و لاغری
دمنوش زیره سبز برای لاغری معجزه می کند.

7. از بیماریهای ناشی از غذا جلوگیری می کند

یکی از نقشهای سنتی زیره سبز در چاشنی ممکن است ایمنی مواد غذایی باشد.به نظر می رسد بسیاری از ادویه ها ، از جمله زیره ، دارای خواص ضد میکروبی هستند که ممکن است خطر عفونت های ناشی از غذا را کاهش دهد.زیره، رشد باکتری های منتقله از غذا و انواع خاصی از قارچ های عفونی را کاهش می دهد.در هنگام هضم ، زیره ماده ای به نام مگالومایسین را آزاد می کند که دارای خواص آنتی بیوتیکی است.علاوه بر این ، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که زیره مقاومت دارویی برخی از باکتریها را کاهش می دهد.

8- ممکن است به وابستگی به مواد مخدر کمک کند

وابستگی به مواد مخدر نگرانی فزاینده ای در سطح بین المللی است.مواد مخدر افیونی با ربودن حس طبیعی ولع مصرف و پاداش در مغز ، اعتیاد ایجاد می کند. این منجر به ادامه یا افزایش استفاده می شود.مطالعات روی موش ها نشان داده است که اجزای زیره باعث کاهش رفتار اعتیاد آور و علائم ترک می شود.

با این حال ، تحقیقات بسیار بیشتری برای تعیین مفید بودن این اثر در انسان مورد نیاز است.مراحل بعدی شامل یافتن ماده خاصی است که باعث این اثر شده و آزمایش اینکه آیا روی انسان تأثیر دارد.عصاره های زیره علائم اعتیاد به مواد مخدر را در موش ها کاهش می دهد. هنوز مشخص نیست که آیا تأثیرات مشابهی در انسان دارند یا خیر.

9.با التهاب مبارزه می کند

مطالعات نشان داده است که عصاره های زیره از التهاب جلوگیری می کند.چندین ترکیب زیره وجود دارد که ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد ، اما محققان هنوز نمی دانند که مهمترین آنها کدام است.نشان داده شده است که ترکیبات گیاهی موجود در چندین ادویه باعث کاهش سطح نشانگر اصلی التهاب می شود.

میزان استفاده از زیره سبز به چه مقدار است؟

فقط با استفاده از مقادیر کم برای چاشنی غذا می توانید برخی از مزایای زیره سبز را بدست آورید.این مقادیر آنتی اکسیدان ، آهن و مزایای بالقوه برای کنترل قند خون را فراهم می کند.سایر مزایای تجربی بیشتراز جمله کاهش وزن و بهبود کلسترول خون ممکن است به دوز بیشتری احتیاج داشته باشد.

چندین مطالعه مکمل های زیره سبز را حداکثر 1 گرم (حدود 1 قاشق چای خوری) آزمایش کرده اند بدون اینکه مشارکت کنندگان آنها مشکلی را گزارش دهند. با این حال ، واکنش های آلرژیک شدید به زیره گزارش شده است ، اما بسیار نادر است.با این اوصاف ، هنگام مصرف هر مکمل حاوی زیره بسیار بیشتر از آنچه ممکن است در غذا مصرف کنید ، محتاط باشید.درست مثل هر ماده ای ، بدن شما ممکن است مجهز به پردازش دوزهایی باشد که معمولاً در رژیم غذایی تجربه نمی کند. زیاده روی در مصرف زیره سبب افزایش ترشح تیروئید و در نتیجه لاغری و زردی رنگ چهره می شود.

زیره سبز و لاغری
زیره سبز دارای خواص معجزه آسایی است.

چند خواص زیره سبز به طور خلاصه/:

برطرف کننده دل درد و نفخ کودکان شیرخوار

برطرف کننده ترشحات زنانگی

مقوی و نیروبخش

کاهش دردهای روده ای

ضد تشنج

مقوی بدن و چاق کننده

درمان اسهال

جلوگیری از ایجاد بادهای اضافی در روده

https://www.healthline.com/

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *