10 راه باهوش شدن

فکر کردن به اینکه هوش بعنوان چیزی است که شما به سادگی با آن متولد شده اید آسان است.

اگرچه هوش یک ویژگی مشخص نیست. هوش یک توانایی قابل تغییر و انعطاف پذیر برای یادگیری و تحریک مغز شما است که می تواند با گذشت زمان بهبود یابد. نکته اصلی این است که عادت های سبک زندگی راتمرین کنید که از مغز شما حمایت و محافظت می کنند.

تمرین برخی از عادات سبک زندگی ممکن است به بهبود هوش کلی شما کمک کند ، که شامل دو نوع است:

هوش متبلور: این به واژگان ، دانش و مهارت های شما اشاره دارد. هوش متبلور معمولاً با افزایش سن افزایش می یابد.
هوش مایع: که به عنوان استدلال یا هوش سیال نیز شناخته می شود ، توانایی شما در استدلال و تفکر انتزاعی است.
ادامه مطلب را بخوانید. تا یاد بگیرید که علوم در مورد روش های مختلف هوشمند سازی چه می گوید:

1.به طور منظم ورزش کنید

تحرک بدنی یکی از بهترین راه ها برای بهبود عملکرد مغز است.

طبق یک مطالعه 2018 Trust Source ، ورزش سبک باعث فعالیت در هیپوکامپوس می شود ، که در حافظه نقش دارد. همچنین باعث افزایش ارتباط بین هیپوکامپوس و سایر مناطق مغزی می شود که حافظه را تنظیم می کنند.

یک مطالعه 2014 ، همچنین نشان داد که ورزش باعث افزایش حجم هیپوکامپوس می شود. نویسندگان این تحقیق حدس می زنند که فعالیت هوازی باعث رشد نورون ها می شود که باعث تقویت ساختار و عملکرد مغز می شود.

برای لذت بردن از مزایای شناختی ورزش ، انجام آن به طور منظم مهم است. خبر خوب این است که برای بهره مندی از مزایا لازم نیست به شدت ورزش کنید.ایده های ورزشی مناسب مبتدیان شامل موارد زیر است:

پیاده روی
یوگا
پیاده روی
تمرینات با وزن بدن

2.خواب کافی داشته باشید

خواب همچنین برای حمایت از عملکرد شناختی مطلوب ضروری است. هنگام خواب ، مغز شما خاطرات ایجاد شده در طول روز را تقویت می کند. همچنین توانایی مغز شما را برای یادگیری اطلاعات جدید هنگام بیدار شدن افزایش می دهد.

در حقیقت ، خواب کافی آنقدر مهم است که یک مطالعه معتبر در سال 2019 دریافت که حتی کم خوابی خفیف بر حافظه فعال تأثیر منفی می گذارد.

3.مدیتیشن یا مراقبه کنید


راه دیگر برای افزایش هوش ،تمرین مدیتیشن است.

در مطالعه قدیمی تر سال 2010 ، مدیتیشن با عملکرد اجرایی بهتر و حافظه فعال همراه بود. این اثرات فقط پس از چهار روز مدیتیشن مشاهده شد.

پس از اتمام شرکت کنندگان 8 هفته از 13 دقیقه جلسات مدیتیشن هدایت شده ، توجه ، توانایی تشخیص و حافظه کاری آنها افزایش یافت. اضطراب و روحیه شرکت کنندگان نیز بهبود یافت. محققان می گویند که این تأثیرات شناختی به دلیل مزایای عاطفی مدیتیشن است.

روش های زیادی برای مدیتیشن وجود دارد. تو می توانی:

از برنامه های مدیتیشن استفاده کنی
به فیلم های مدیتیشن هدایت شده گوش دهی
در یک کلاس مدیتیشن شرکت کنی

4.قهوه بنوشید


آدنوزین یک ماده شیمیایی مغزی است که باعث آزاد شدن مواد تحریک کننده در مغز شما می شود. با این حال ، کافئین موجود در قهوه آدنوزین را مسدود می کند ، که به این مواد اجازه می دهد انرژی بیشتری به شما بدهند. این می تواند به ارتقا یادگیری و عملکرد ذهنی کمک کند.

یک مطالعه 2014 ، همچنین تعیین کرد که مصرف کافئین می تواند توجه را افزایش دهد ، که ممکن است به شما در حفظ تمرکز کمک کند و بتوانید اطلاعات جدید بیشتری دریافت کنید. بهتر است قهوه را در حد متوسط ​​مصرف کنید. نوشیدن بیش از حد کافئین می تواند اضطراب را افزایش داده و شما را عصبی کند.

5.چای سبز بنوشید


نوشیدن چای سبز همچنین می تواند از عملکرد مغز شما پشتیبانی کند. برخی از این اثرات به دلیل کافئین موجود در چای سبز است که به مقدار کم وجود دارد. چای سبز همچنین غنی از ماده شیمیایی به نام اپی گالوکاتکین گالات (EGCG) است.

طبق یک منبع بررسی 2019 ، EGCG ممکن است رشد آکسون ها و دندریت ها را در سلول های عصبی تسهیل کند. آکسون ها و دندریت ها امکان برقراری ارتباط و تکمیل وظایف شناختی را برای سلول های عصبی فراهم می کنند.

علاوه بر این ، یک بررسی 2017 ، نتیجه گرفت که چای سبز باعث افزایش توجه و حافظه و هوش فعال می شود. این احتمالاً به دلیل ترکیب اجزای مفید در چای سبز است ، نه یک ماده منفرد.

6.غذاهای غنی از ماده مغذی بخورید


راه دیگر برای تقویت سلامت مغز و هوش شما خوردن غذاهایی با مواد مغذی است که از عملکرد مغز پشتیبانی می کنند. شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ، فلاونوئیدها و ویتامین K است.

اسیدهای چرب امگا 3 از اجزای اصلی ساختار مغز هستند. منابع غنی امگا 3 شامل:

ماهی چرب
صدف
جلبک دریایی
کتان
آووکادوها
آجیل
فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی مفیدی با فواید محافظت از نورون هستند. فلاونوئیدها با نتایج شناختی مثبتی ، از جمله افزایش عملکرد اجرایی و حافظه فعال ارتباط دارند.منابع غنی از فلاونوئیدها عبارتند از:

توت
چای
کاکائو
دانه های سویا
دانه ها
ویتامین K در بقای سلول های مغزی و عملکرد شناختی نقش دارد. این ماده در درجه اول در سبزیجات برگ دار وجود دارد ، مانند:

کلم پیچ
اسفناج

7. ساز بزنید


نواختن ساز روشی سرگرم کننده و خلاقانه برای تقویت هوش است. این شامل مهارتهایی مانند:

ادراک شنیداری
هماهنگی جسمی
حافظه
تشخیص الگو
طبق یک بررسی 2013 ، نواختن ساز توانایی های حسی و شناختی شما را به چالش می کشد. در نتیجه ، نواختن یک ساز موسیقی ممکن است به افزایش عملکرد شناختی و عصبی شما کمک کند.

اگر یک نوازنده باتجربه هستید ، با یادگیری آهنگ ها یا ژانرهای جدید خود را به چالش بکشید. اگر نحوه نواختن ساز را نمی دانید ، به یاد داشته باشید که برای شروع هرگز دیر نیست. برای شروع می توانید فیلم های رایگان چگونگی آنلاین را پیدا کنید

8. کتاب خواندن


تحقیقات نشان می دهد که خواندن همچنین می تواند به تقویت مهارت شما کمک کند.طبق یک بررسی در سال 2015 ، مطالعه به همراه اتصالات عصبی بین آنها ، هر قسمت از مغز و هوش شما را تحریک می کند.به این دلیل که به چندین عملکرد شناختی نیاز دارد ، از جمله:

توجه
پیش بینی کردن
حافظه فعال
حافظه ذخیره سازی طولانی مدت
استدلال انتزاعی
درک مطلب
پردازش بصری حروف
یک مطالعه 2013 ، همچنین تعیین کرد که خواندن باعث افزایش ارتباط بین مناطق مغزی درگیر با درک مطلب می شود. این اثر می تواند دو روز پس از خواندن ادامه داشته باشد ، که مزایای طولانی مدت آن را نشان می دهد.

9. یادگیری را ادامه دهید


اگر می خواهید هوش خود را افزایش دهید ، هدف خود را برای زندگی مادام العمر قرار دهید. با توجه به بررسی 2018 ، طول مدت تحصیل بیشتر به هوش بالاتر مرتبط است.یک منبع معتبر دیگر در سال 2019 اعلام کرد که ادامه تحصیل همچنین باعث افزایش عملکرد شناختی و محافظت از مغز شما می شود. ادامه تحصیل به معنای دریافت مدرک نیست. تو می توانی:

به پادکست ها گوش دهید
صحبتهای TED را تماشا کنید
در سخنرانی ها یا کارگاه های آموزشی شرکت کنید
یک سرگرمی جدید انتخاب کنید
یک زبان جدید یاد بگیرید
کتابهایی با موضوع جدید بخوانید

10.معاشرت کنید

از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است ، اجتماعی ماندن نیز ممکن است بر آمادگی ذهنی و هوش شما بیفزاید. طبق یک مطالعه 2018 ،اجتماعی بودن ذهن و توانایی شناختی را تحریک می کند. اگر ملاقات با افراد جدید یا ایجاد روابط برای شما دشوار است ، ممکن است بخواهید موارد زیر را در نظر بگیرید:

کارهای داوطلبی در جامعه انجام بده
به یک باشگاه ، سالن ورزشی یا یک تیم ورزشی بپیوند.
یک کلاس بردار
به یک باشگاه کتاب بپیوند.
دوباره با دوستان قدیمی ارتباط برقرار کن.
نکته آخر:
به یاد داشته باشید ، هوش به معنای دانستن بیشتر از افراد دیگر نیست. این در مورد تحریک مغز شما ، توانایی حل مشکلات و یادگیری چیزهای جدید است.

Healthline


0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *