بهترین و بدترین غذاها برای دندان

آنچه می خورید می تواند نحوه لبخند زدن شما را تغییر دهد. بنابراین در اینجا لیستی از بهترین و بدترین غذاها برای دندان های شما با کمک دندانپزشکان مشهور، تهیه شده است. این به شما کمک می کند سلامت دهان و دندان خود را بهینه کنید و یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید. بنابراین دفعه بعدی که به خرید مواد غذایی می روید ، مطمئن شوید که با استفاده از این لیست ، کالاهای مناسب را در سبد خرید خود قرار داده اید.

هنگام نوشیدن و خوردن غذاهای نشاسته ای یا شیرین ، نه تنها به خودتان غذا می دهید. شما همچنین میکروب ها (باکتری ها) را که می توانند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه در دهان شما شوند ، تغذیه می کنید.

پلاک یک فیلم نازک ، نامرئی و چسبنده از باکتریها و مواد دیگر است که تمام سطوح دندانهای شما را پوشانده است. وقتی قندها یا نشاسته های دهان شما با پلاک تماس پیدا کنند ، اسیدها تشکیل می شوند. این اسیدها پس از پایان غذا خوردن می توانند به مدت 20 دقیقه یا بیشتر به دندان های شما حمله کنند. حملات مکرر باعث شکستن مینای دندان روی سطح دندان می شود. این منجر به پوسیدگی دندان می شود. باکتری های موجود در پلاک همچنین باعث پاسخ التهابی می شوند. این باعث تجزیه لثه ، استخوان و سایر ساختارهای پشتیبانی کننده دندان شما می شود.

محصولات نشاسته ای و شیرین نقش مهمی در آسیب رساندن به دندان و لثه شما دارند. بنابراین اگر می خواهید از پوسیدگی ها و پلاک ها دوری کنید ، علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم ، باید از رژیم غذایی سالم نیز پیروی کنید.

برخی از غذاها باعث پوسیدگی دندان می شوند. غذاهای دیگر به مبارزه با تجمع پلاک کمک می کنند.

بهترین غذاها برای دندان های شما:

( بیشتر ما به خاطر جوانه های چشایی تمایل داریم این غذاها و نوشیدنی ها را نادیده بگیریم. با این حال ، اینها برای سلامت دندان ها و لثه ها ضروری هستند. )

1. آب

مهمترین قسمت از مصرف روزانه ما ، آب برای حفظ سلامت دندان مفید است. به شستشوی رسوبات قند و اسید بر روی دندان کمک می کند. سرشار از فلوراید است ، از دهان ما در برابر پوسیدگی دندان محافظت می کند. بنابراین شما باید مقدار زیادی آب در طول روز و به خصوص پس از خوردن غذاهای چسبناک بنوشید. همچنین باعث بهبود تولید بزاق می شود ، که به جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند.

2. میوه ها و سبزیجات پر از فیبر

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا(ADA) غذای حاوی فیبر به تمیز نگه داشتن دندان و لثه کمک می کند. همچنین بزاق جریان می یابد. در کنار مراقبت های دندانپزشکی خانگی ، این بهترین دفاع طبیعی شما در برابر پوسیدگی و بیماری های لثه است. حدود 20 دقیقه پس از خوردن چیزی که دارای قند یا نشاسته است ، بزاق شما شروع به کاهش اثرات اسیدها و آنزیم هایی می کند که به دندان های شما حمله می کنند. بزاق حاوی کلسیم و فسفات است. بنابراین همچنین مواد معدنی را به مناطقی از دندان ها باز می گرداند که براثر اسیدهای باکتریایی از دست رفته اند. بزاق به عنوان یک سیستم دفاعی طبیعی در برابر اسیدهایی که مینای دندان ما را دچار فرسایش می کنند ، عمل می کند. بزاق تعادل مواد معدنی ضروری در دهان را حفظ می کند.

میوه ها و سبزیجات

3. فراورده های لبنی

دندان های ما برای تقویت شدن به کلسیم احتیاج دارند و پرکاربردترین منابع کلسیم شیر ، پنیر و ماست ساده است. لبنیات به تقویت استخوان ها و مینای دندان ما کمک می کند. پنیر همچنین حاوی کازئین هایی است که مسئول ترمیم مینای دندان هستند. فسفات موجود در پنیر در حفظ تعادل pH در دهان سودمند است.

لبنیات

4- سبزی های برگدار

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج ، کرفس و کلم پیچ برای حفظ سلامت کلی بدن و همچنین دندان های ما حیاتی هستند. اسفناج پر از کلسیم است که مینای دندان را تقویت می کند. کرفس یکی از سبزیجات جویدنی است که باید بعد از خوردن غذای چسبناک مصرف شود تا از آسیب رسیدن دندان توسط قند باقیمانده جلوگیری کند. از طرف دیگر ، کلم پیچ سرشار از اسید فولیک است که سلامت دهان را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

میوه ها وسبزیجات

5. ماهی و تخم مرغ

در حالی که ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که احتمال بیماری های لثه را از بین می برد ، تخم مرغ حاوی ویتامین D است که برای جذب کلسیم مورد نیاز است.

غذای مفید دندان

6.چای های سبز و سیاه

این چای ها هر دو حاوی پلی فنول هستند که با باکتری پلاک تداخل می کنند. این مواد باکتری ها را از بین می برند یا مانع رشد آن می شوند. این از رشد یا ایجاد اسید باکتری جلوگیری می کند که به دندان حمله می کند. بسته به نوع آبی که برای دم کردن چای خود استفاده می کنید ، یک فنجان چای نیز می تواند منبع فلوراید باشد.

غذای مفید دندان

7.آدامس های بدون قند

این یکی دیگر از بزاق سازهای عالی است که ذرات غذا را از دهان شما پاک می کند.

غذای مفید دندان

بدترین غذاها برای دندانهای شما:

پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند دو بار در روز مسواک بزنید و از غذاهایی که در زیر ذکر شده پرهیز کنید:

1. آب نبات های روکش شده با ترش و شکر

اینها بدترین نوع هستند زیرا چسبناک و پر از اسیدهایی هستند که برای مینای دندان مضر هستند. آنها می توانند به دندانها گیر کرده و منجر به پوسیدگی شوند. بنابراین اگر اشتیاق به چیزی شیرین دارید ، بهتر است شکلاتی داشته باشید که می تواند با آب شسته شود و مدت زیادی در دهان نماند. از کارامل ، آب نبات های جویدنی و سفت که به دندان می چسبند و باعث ایجاد حفره می شوند خودداری کنید. کاهش مصرف غذاهای شیرین بهترین راه برای محافظت از کودک در برابر پوسیدگی دندان است.

این کاملا ثابت نشده است. اما ADA اظهار داشت که شکلات دندان ها را با سرعت بیشتری نسبت به آب نبات های دیگر شستشو می دهد. شکلات تلخ (70٪ کاکائو) فوایدی برای سلامتی دارد. برخی مطالعات نشان داده است که شکلات به اندازه سایر مواد قندی بد نیست.(با مراجعه به مقاله شکلات تلخ درباره فواید شکلات تلخ بیشتر بدانید.)

غذاهای مضر دندان

2. نوشیدنی های گازدار

نوشابه مورد علاقه شما که دوست دارید آن را بنوشید می تواند بر روی دندان های شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اسیدهای موجود در آن باعث فرسایش مینای دندان محافظ می شود. آنها همچنین میزان بزاق دهان را کاهش می دهند و باعث ایجاد لکه می شوند. تمام این نوشیدنی ها سرشار از شکر هستند و برای کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار ناسالم هستند.

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=1&contentid=4062

3. غذاهای سیتریک

اگرچه میوه های سیتریک مانند لیمو منابع غنی از ویتامین C هستند ، اما می توانند دندان ها را مستعد پوسیدگی کنند. آنها دارای مقدار زیادی اسید هستند که حتی در صورت مخلوط شدن با آب می توانند مینای دندان را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین نوشیدنی های سیتریک نباید به مقدار زیاد مصرف شوند.

غذای سیتریک

4. غذاهای نشاسته ای

مواد غذایی مانند چیپس سیب زمینی و نان غنی از نشاسته می باشند ، که در دهان به قند تبدیل می شود. اینها معمولاً بین شکاف دندانها گیر کرده و منجر به رشد باکتریهایی می شوند که باعث ایجاد پلاک می شوند. ذرات غذایی محبوس در شکاف ها نیز می توانند منجر به ایجاد حفره پوسیدگی شوند. بنابراین استفاده از نخ دندان پس از خوردن چیپس بهترین راه برای سلامت دندان ها است. همچنین می توانید نان گندم کامل که نشاسته کمتری دارد استفاده کنید.

غذاهای مضر دندان

5. یخ

در حالی که آب در حفظ سلامت دندان بسیار ارزشمند است ، جویدن یخ می تواند به همان اندازه آسیب برساند. تلاش برای خرد كردن یك ماده سخت مانند یخ می تواند باعث خرد شدن دندان یا آسیب به روكش ها و تاج ها شود. بنابراین باید از یخ خرد شده در نوشیدنی های خود استفاده کنید و از جویدن آنها خودداری کنید.

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=1&contentid=4062

برای داشتن دهان و دندان سالم:

با انتخاب مواد غذایی موثر ، می توان سلامت و لثه های خود را سالم نگه داشت. به علاوه ، شما باید روال معمول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دنبال کنید و پس از هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید تا احتمال ایجاد پوسیدگی و بیماری های لثه را از بین ببرید.

غذاهای شیرین را همراه با وعده های غذایی بخورید. دهان شما در طول وعده های غذایی بزاق بیشتری ایجاد می کند. این به کاهش اثر تولید اسید و شستشوی ذرات غذا از دهان کمک می کند.

میان وعده ها را محدود کنید. اگر هوس میان وعده می کنید ، یک ماده مغذی را انتخاب کنید.

برای افزایش جریان بزاق و شستشوی غذا و اسید، آدامس بدون قند بجوید .

آب بیشتری بنوشید. آب حاوی فلوراید می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

دندان های خود را روزی دو بار مسواک بزنید.

هر روز یکبار نخ دندان بکشید.

The Best and Worst Foods for Your Teeth – Paradise Smiles (dentisthopeisland.com.au)

The Best and Worst Foods for Your Teeth – Health Encyclopedia – University of Rochester Medical Center

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *